Βελτίωση του λόγου στα αυτιστικά παιδιά με Pivotal-Response-Treatment ή εκπαίδευση καίριων δεξιοτήτων

Ο αυτισμός εμφανίζεται με συχνότητα 5:10.000 στην κλασική του μορφή και περίπου 18:10.000 μέσα στο ευρύτερο φάσμα του αυτισμού. Είναι 4 έως 5 φορές πιο συχνός στα αγόρια παρά στα κορίτσια. Πρόκειται για αναπτυξιακή διαταραχή του εγκεφάλου, όπου το παιδί δεν μπορεί να κατανοήσει σωστά αυτά που βλέπει, ακούει και αισθάνεται.

Υπάρχουν περισσότερες από 20 έρευνες για την αποτελεσματικότητα της PRT στην βελτίωση του λόγου και της κοινωνικοποίησης αυτιστικών παιδιών.

Μία πρόσφατη κλινική έρευνα από την Grace Gengoux, PhD, στο Πανεπιστήμιο του Stanford, εστιάζει στην έγκαιρη χρήση, σε πολύ μικρά αυτιστικά παιδιά, του Pivotal Response Treatment. Η έρευνα έγινε σε 48 παιδιά, 2-5 ετών, με διαγνωσμένο αυτισμό και σοβαρά προβλήματα ομιλίας-λόγου.

Αναφέρεται ότι, η PRT/ Εκπαίδευση Καίριων Δεξιοτήτων, μπορεί να είναι το κλειδί για την για την βελτίωση του λόγου, αλλά και των επικοινωνιακών δεξιοτήτων, των παιδιών στο φάσμα του αυτισμού ή με κλασικό αυτισμό.

Τι είναι η PRT ή εκπαίδευση καίριων δεξιοτήτων;

  • Πρόκειται για συμπεριφορική θεραπεία
  • Στηρίζεται στο παιχνίδι
  • Εστιάζει- επικεντρώνει σε παιχνίδια-αντικείμενα ή πράγματα, που προσελκύουν και ενδιαφέρουν το παιδί
  • Χρησιμοποιεί και ενισχύει θετικά την περιέργεια του παιδιού
  • Τροφοδοτεί το ενδιαφέρον του και δεν πλήττει
  • Ταυτόχρονα του μαθαίνει λέξεις και εκφράσεις σχετικές με αγαπημένα αντικείμενα
  • Όταν αρχίζει και επαναλαμβάνει τις λέξεις, τότε υπάρχει επιβράβευση.

Στις αντίστοιχες συμπεριφορικές θεραπείες που έχουν χρησιμοποιηθεί, κάποιος ενήλικος αποφασίζει, τι θα μάθει και με τι θα ασχοληθεί το παιδί. Συχνά, το αποτέλεσμα είναι η μειωμένη ανταπόκριση και συμμετοχή του παιδιού και η απογοήτευση του γονέα ή θεραπευτή.

Στην PRT, υπάρχει το προσωπικό ενδιαφέρον του παιδιού για κάποιο π.χ. παιχνίδι, το κίνητρο να μάθει γι’αυτό επειδή του αρέσει, επιβράβευση και ανατροφοδότηση του ενδιαφέροντος από τον θεραπευτή ή τον γονιό.

Για παράδειγμα, αν δείξει ενδιαφέρον για ένα παιχνίδι, τότε αυτό χρησιμοποιείται στη συνεδρία: λέγοντας στο παιδί, πώς ονομάζεται, τι κάνει κτλ. Επειδή του αρέσει ήδη, είναι πιο εύκολο να ανταποκριθεί και να μάθει σχετικά μ’ αυτό.

Η ίδια πρακτική ακολουθείται και με άλλα αντικείμενα.Το παιδί σταδιακά, μαθαίνοντας και επικοινωνώντας για ότι του αρέσει, αρχίζει να διευρύνει το πεδίο με τις λέξεις και την επικοινωνία για άλλα πράγματα, γύρω του.

Στοιχεία:

https://www.autismspeaks.org/pivotal-response-treatment-prt-0

https://www.healthline.com/health-news/one-therapy-bests-others-at-motivating-kids-with-autism-to-speak#Motivation-and-early-intervention-are-key-elements-of-effective-PRT